Wednesday, April 6, 2011

Di Pagi Yang Mamai~


Di tengah kemamaian subuh hari, ada suara yang berkata. 'Kak zid, pagi ni akak bagi tazkirah'. 'Hah!' terkejut beruk aku, walaupun tak pernah tengok beruk terkejut pun. Sebenarnya tak patut terkejut pun sebab sepatutnya semalam lagi dah bagi tapi terlupa ..huhuhu..

Hmmm...apa lagi kelam kabut la carik laptop dan memproses otak dengan kelajuan melebihi had laju untuk mencari idea tajuk apa yang nak disampaikan. Nasib baik kat rumah ada wireless, boleh tanya kat 'ustaz' google.  Alamak! p1 telah ditutup. huh..nak kena on semula dan amik masa la plak tuk access tenet. Nasib baik diorang2 tengah baca mathurat ada masa sket lagi... Fuhh...nasib baik sempat...

Hari ni bagi tazkirah secara adhoc pada ahli rumah sewa tercinta.. Tajuk diberi dah lama dah. Akidah... tapi tak tahu nak perincikan tentang subtopik apa.. bila pikir2 balik, baik bagi apa yang terkena batang hidung sendiri.. Qanaah.. Merasa cukup atau puas dengan apa yang dimiliki atau rezeki yang diberi oleh Allah swt.

Selalu je kalau tengok orang yang lebih baik rasa cemburu yang amat. Kenapa lah aku tak jadi macam tu.. kenapalah aku tak ade macam tu. Rasa iri sebenarnya akan menyesakkan dada dan menimbulkan penyakit hati. Lainlah kalau cemburu yang positif, diiringin dengan usaha untuk menjadi lebih baik.

Bila di fikirkan banyak kali, mungkin keterbatasan selama ni akibat kurangnya rasa qanaah lalu sedikit amat bersyukur dengan rezeki Allah. Teringat pesan murabbi dulu. Selalu dia sebut sampai aku pun terhafal lak ayat ni. "Lain syakartum laazii dannakum, walain kafartum inna 'azaabi la syadid". Maksud dia "Barangsiapa bersyukur maka Allah tambah nikmat baginya dan barangsiapa kufur, maka azab Allah sangat pedih". Subhanallah. Sesungguhnya janji Allah tu memang benar tapi sejauh mana keyakinan pada janji tersebut.

Tepuk dada tanyalah iman... tapi kenalah tanya iman yang sihat..ye dak?

No comments:

Post a Comment