Tuesday, May 7, 2013

Nasi bungkus bahagi dua

Teringat saya ketika masih di alam universiti. Dengan duit pinjaman yg ada untuk perbelanjaan harian ditambah pula keperluan dakwah ketika itu, kami terpaksa mengikat perut dan berjimat cermat.

Suatu hari saya dan seorang rakan berpakat utk berkongsi sebungkus makanan tgh hari setiap hari. Bajet sebungkus rm3. Tapi disebabkan jadual kelas yg berbeza seorang akan makan separuh terlebih dahulu dan ditinggalkan separuh utk yg kemudian. Mengingat kembali nikmat yg diperoleh sekarang terasa amat bersyukur.

Sungguh banyak kenangan yg sukar tapi manis di ingatan. Ketika kami beramai2 menjadi 'asing' kerana menyewa rumah di luar universiti hanya utk menyediakan sebuah rumah utk program dakwah, terpaksa beramai-ramai transit du sebuah bilik rakan di dalam. Sesak jadi biliknya namun seronok dan bahagia. Cuma kadang2 tu salah la jugak bila buat ruangan menjadi bersepah.

Satu saat terpaksa tidur di bilik tv dan di'tangkap' oleh mak guard. Kerana tiada transport utk pulang kerumah dan bilik 'tumpangan' dan berkunci kerana sudah lewat mlm dan mereka tidak dpt dihubungi. Akhirnya berjaga dari jam 4 pagi sehingga subuh.

Mengenang kembali saat tu, pasti terasa nak menitis air mata... Banyak lagi kenangan jerih perit yg x mampu diceritakan disini. InsyaAllah lain kali...

4 comments:

  1. saya suka tajuk entri ini. tapi cerita dia lagilah sangat menyentuh. biar betul? jadi saya belum lagi dalam kategori susah. dahsyat lah kak!

    ReplyDelete