Friday, February 8, 2013

Tetap berbaik sangka

Surat itu datang di tengah berkecamuknya perang Yarmuk di masa zaman khalifah Umar B AlKhattab RA. Surat itu ditujukan kepada panglima perang, Khalid B Al Walid, isi kandungannya ialah pemecatan atau pemberhentian beliau sebagai panglima perang.

Khalid menunda pengumuman isi surat itu. Bukan disebabkan tidak bersedia berundur dan kecewa, tetapi untuk menjaga semangat pasukannya. Agar mereka tidak bertanya-tanya dan merasa kecewa. 

Apabila waktu yang sesuai  tiba beliau pun mengumumkan  isi kandungan surat tersebut. Apabila ditanya oleh pasukannya adakah beliau merasa kecewa. Jawapan beliau ialah, “Aku berperang bukan kerana Umar. Aku berperang kerana Allah SWT”. Sungguh sempurna ucapan Khalid yang diikuti bersedia untuk terus berperang sebagai perajurit biasa. Ucapan dan sikap Khalid ketika menjawab semua pertanyaan dan mengembalikan konsentrasi pasukannya untuk meneruskan perjuangan.

Siapa tidak kenal Khalid B AlWalid? Seorang sahabat yang  mendapat gelaran ‘Saifullah’ (Pedang Allah)  dari Rasulullah SAW. Pedangnya tajam menghunus ketika bertempur. Boleh dikatakan semua pertempuran yang diketuai oleh Khalid berakhir dengan kemenangan yang sempurna. Lantas apa alasan yang mendorong khalifah Umar memberhentikannya?

Pembaca sekelian, walaupun Khalid hanya enam bulan bersama Rasulullah SAW dalam Islam tetapi hatinya telah diterangi dengan cahaya iman. Di saat apabila ditanya berkenaan pemecatan atau pemberhentian beliau sebagai panglima, Khalid hanya menjawab dengan tenang dan tidak buruk sangka. Khalid juga tidak pernah  bertanya kepada khalifah di atas pemecatannya. Padahal beliau ada hak untuk bertanya.

Sikap husnu dzan (baik sangka) telah mengalahkan rasa kemarahannya. Husnu dzan tumbuh dari hati yang dekat dengan Allah SWT. Dan hati yang basah dengan ayat-ayat Allah akan semakin subur dengan pupukan zikrullah.” Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah akan membuat hati menjadi tenang”

Hati yang demikian membuahkan sikap husnu dzan, salamatus sadr (lapang dada), tidak mudah resah, rendah hati dan berfikir positif. Tidak berfikir oleh Khalid untuk menggugat keputusan khalifah.

Maka husnu dzan itu mendapatkan jawapan dari khalifah Umar. Umar berkata kepada Khalid “ Sesungguhnya tiada siapa pun yang meragui kemampuan kamu ketika di medan perang. Engkau adalah panglima yang hebat. Aku bimbang masyarakat akan mengagungkan kamu berlebih-lebihan. Sangkaan baik Khalid tidak meleset walaupun sedikit.  Dan sungguh mulia alasan khalifah, iaitu agar Khalid tidak diagungkan oleh masyarakat. Hanya Allah SWT dan Rasul SAW yang diagungkan.

Pembaca sekelian, banyak peranan khususnya di dalam organisasi  yang menempatkan kita pada posisi yang strategik Ada ketika kita berada di posisi puncak. Namun, sanggupkah kita tetap berbaik sangka kepada Allah dan sesama kita apabila posisi kita berubah menjadi biasa sahaja? Hanya orang yang berjiwa besar dan berhati bersih yang akan berhusnu dzan dalam situasi seperti ini.

Sumber : kopi dan pasta~

No comments:

Post a Comment