Wednesday, August 17, 2011

Tidur Oh Tidur~~

Tidur mengiring ke kanan

Rasulullah s.a.w. mengajar ummatnya supaya tidur di atas lambung kanan. Hadis dari Abu Hurairah r.a. menyebutkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Apabila seseorang kamu ingin tidur, maka masuklah ke dalam selimutnya, kerana sesungguhnya dia tidak tahu apa yang ditingalkan di atasnya. Kemudian berbaringlah di atas lambung kanannya. Kemudian bacalah:

Dengan namaMu wahai Tuhanku, aku meletakkan lambungku dan dengan Mu aku mengangkatnya. Jika Engkau menahan nyawaku, maka kasihanilah ia. Dan jika Engkau melepaskannya, maka jagalah ia dengan apa yang Engkau jaga akan hamba-hambaMu yang soleh.

Daripada al Bara’ bin A’zib r.a. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “ Apabila kamu datang ke  tempat tidurmu, ambillah wudhuk seperti wudhuk solatmu dan tidurlah di atas lambung kananmu.”

Hafsah binti Umar meriwayatkan: “Nabi s.a.w. apabila baginda ingin tidur, baginda menjadikan tangan kanannya di bawah pipi kanannya.”
(riwayat At-Tabrani)

Berkenaan hikmah tidur di atas lambung kanan, Imam Ibnu al-Qayyim, anak murid kepada Imam Ibn Taimiyah menerangkan apakah rahsia nabi s.a.w. berbaring di atas lambung kanannya. Menurut beliau, hati manusia terletak di sebelah kiri, maka apabila dia tidur di atas lambung kirinya, nescaya tidurnya akan menjadi terlalu nyenyak. Ini kerana ia akan berada dalam keadaan tersangat rehat maka tidurnya akan menjadi berat dan nyenyak. Akan tetapi, jika dia tidur di atas lambung kanan, hatinya tidak akan tertindih, justeru dia tidak akan tenggelam dan nyenyak dalam tidurnya.

Tidur dalam keadaan suci

Antara sunnah Rasulullah s.a.w. ialah tidur dalam keadaan bersuci iaitu berwudhuk. Dalam hadis al-Bara’ bin A’zib, Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Apabila kamu ingin masuk tidur maka ambillah wudhuk dengan cara wudhuk untuk solat. Sehubungan itu, Muaz bin Jabal meriwayatkan satu hadis, Nabi s.a.w. bersabda,

Maksudnya: “Setiap Muslim yang tidur dengan membaca zikir dan dalam keadaan suci (berwudhuk), lalu dia terjaga pada  waktu malam, lantas berdoa kepada Allah memohon kebaikan urusan dunia dan akhirat, pasti Allah akan mengurniakan  kepadanya.” (Riwayat Ahmad dan abu Daud)

Turut dinyatakan dalam hadis dari Ibnu Abbas r.a. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sucikanlah jasad-jasad kamu ini, nescaya Allah akan menyucikan kamu. Ini kerana sesungguhnya tidaklah seseorang hamba itu tidur pada waktu malam dalam keadaan suci kecuali akan bermalam bersamanya di hujung rambut-rambutnya satu malaikat. Tidaklah dia bergerak-gerak pada satu ketika malam tersebut kecuali malaikat itu berkata (berdoa) “Ya Allah ya Tuhanku, ampunilah dosa hamba Mu ini, kerana sesungguhnya dia telah tidur dalam keadaan suci. “ (Riwayat at-Tabrani)

Tidur awal

Antara wasiat dan nasihat Nabi s.a.w. tidur awal selepas waktu Isyak, ia merupakan satu amalan terpuji dan adat menjaga kesihatan yang baik. Kelebihannya dinyatakan dalam hadis Abi Barzah al-Aslami bahawa Nabi s.a.w. menggalakkan supaya dilewatkan Isyak. Tambahan pula Nabi s.a.w. juga membenci tidur sebelumnya dan berbual-bual selepasnya. (riwayat al-Bukhari)

Al-Hafiz Ibn Hajar menukilkan daripada al-Qadhi I’yadh ketika menjelaskan maksud kata-kata Abi Barzah “Dan baginda juga membenci tidur sebelumnya”: “ini kerana ia membawa kepada melewatkan Isyak sehingga keluar waktunya atau keluar daripada waktu mukhtar (pilihan/sunat). Manakala berbual-bual kosong selepasnya boleh membawa kepada tidur sebelum waktu Subuh atau tidur daripada solat Subuh pada waktunya yang mukhtar atau tertidur daripada bangun qiamullail (tidak terjaga untuk qiamullail).”

Ibn Rafi’ berkata: “Saidina Umar r.a. bin al-Khattab megibas orang dengan cemetinya selepas Isyak sambil berkata “Bangkitlah! Semoga Allah memberi rezki kepada kamu solat”

Selain itu antara perkara yang berkaitan dengan tidur ini ialah seseorang hendaklah memilih tempat tidur yang sesuai. Maksudnya tidak melampau dalam mencari tempat tidur seperti tilam yang lembut, empuk dan penuh kenikmatan. Tempat tidur yang sedemikian akan menyebabkan banyak tidur dan lalai serta menarik kepada sifat malas dan susah untuk bangun malam. Ini sabit dalam hadis Aisyah r.a. bahawa bantal Nabi s.a.w. yang digunakan untuk tidur adalah daripada jenis kulit yang disumbat dengan sabut. (riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Daripada Ibn Abbas r.a. bahawasanya Umar bin al-Khattab r.a. masuk berjumpa Rasulullah s.a.w. sedangkan baginda sedang berbaring di atas tikar sehingga meninggalkan kesan tikar di lambungnya. Lalu Umar berkata: “Wahai Nabi Allah! Alangkah eloknya jika engkau mengambil tilam yang lebih elok daripada ini?” Maka Nabi s.a.w. pun bersabda:

Maksudnya: ”Tiadalah bagiku dan bagi dunia, tiadalah perumpamaan antara aku dan dunia ini kecuali seperti seorag penunggang yang berjalan pada hari panas terik kemudian berteduh di bawah sebatang pokok seketika pada waktu siang, kmudian dia akan pergi berlalu dan meninggalkannya.”(riwayat Ahmad dan al-Hakim)

Beramal dengan zikir-zikir yang disyariatkan sebelum tidur

Zikir-zikir merupakan benteng dan pendinding kepada setiap Muslim dengan izin Allah daripada segala gangguan jin dan syaitan. Ia turut membantu untuk qiamullail pada malam tersebut. Banyak zikir-zikir yang boleh dibaca dan dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. Antaranya hadis riwayat Abu Hurairah r.a. yang telah diterangkan sebelum ini.

Begitu juga Aisyah r.a. meriwayatkan Nabi s.aw. ketika baginda hendak masuk tidur pada setiap malam, baginda mengumpulkan kedua tapak tangannya kemudian menghembus ke arahnya sambil membaca surah al-ikhlas , al-Falaq dan an-Naas. Kemudian baginda menyapu dengan kedua tapak tangannya ke semua bahagian badannya yang ia mampu. Bermula dari bahagian kepala, wajah dan seluruh jasadnya. Baginda melakukannya sebanyak tiga kali.Dalam hadis yang lain Nabi s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Barang siapa yang membaca dua ayat terakhir daripada surah al-Baqarah pada setiap malam, nescaya ia akan dilindungi.

No comments:

Post a Comment